Aktuality

ZOTRVÁVAŤ V PRÍTOMNOSTI: CESTA TICHEJ MODLITBY

Podcast:

Prvé stretnutie s modlitbou ticha podľa Johna Maina OSB

„Kto ma miluje, bude zachovávať moje slovo a môj Otec ho bude milovať.
Prídeme k nemu a urobíme si u neho príbytok…
Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam; nie taký, aký dáva svet, ja vám dávam.
Nech sa vám srdce nestrachuje a nech sa nelaká.“ (Jn 14,23.27)

Všetko začína stretnutím. Nie zložitým, ale jednoduchým a osobným. Stretnutím, ktoré sa odohráva v tichu. Práve tam môže človek počuť, že je milovaný. Že Boh túži prebývať v jeho srdci.

John Main OSB (1926–1982), benediktínsky mních, pomohol mnohým ľuďom znovuobjaviť starobylú a nesmierne aktuálnu formu kresťanskej modlitby: modlitbu ticha. Nie hovorenie k Bohu, ale zotrvávanie v Jeho prítomnosti. Nie hľadanie slov, ale odovzdanie srdca.

Človek dneška túži po spiritualite. Vníma, že vonkajší svet mu nedáva odpovede na tie najvnútornejšie otázky: prečo žijem, kam smerujem, kto ma miluje. Hľadá hĺbku, zakorenenie, pravdu. A zároveň sa často bojí ticha – pretože ticho odhaľuje prázdnotu aj túžbu. Práve v tomto priestore vstupuje meditácia ako cesta viery.

Main učí, že modlitba môže byť jednoduchá. Vychádza z tradície prvých kresťanských pustovníkov – púštnych otcov, ktorých duchovné dedičstvo sprostredkúva Ján Kasián cez postavy ako Abba Izák či Germanus. Tí odporúčali modlitbu jedného slova či verša, ktorý sa opakuje s vierou a láskou.

Modlitbové slovo nie je magickou formulou, ale cestou tichej modlitby, zakorenenej v kresťanskej tradícii. Ide o jednoduchý, sústredený spôsob modlitby, pri ktorom používame jedno slovo, krátku vetu alebo biblické zvolanie ako kotvu pre srdce. Takáto modlitba otvára naše vnútro pre Božiu prítomnosť a učí nás zotrvávať v tichu viery. Je to modlitba chudoby – bez predstáv, komentárov, bez vnútorného rozprávania. Napríklad starobylé aramejské slovo „Maranatha“ znamená: „Príď, Pane.“ Main zdôrazňuje, že nejde o techniku, ale o vytrvalosť a dennú vernosť. O návrat domov.

Počas pobytu v Malajzii sa Main stretol s indickým svámím, ktorý ho povzbudil k opakovaniu jedného slova v tichu. Táto jednoduchá skúsenosť ho priviedla k hlbšiemu chápaniu kresťanskej meditácie. Neskôr spoznal, že kresťanská tradícia túto cestu dobre pozná – predovšetkým v duchovnom dedičstve púštnych otcov. Práve u nich našiel paralely k tomu, čo sám objavil: jednoduchá, vytrvalá modlitba jedného slova, konaná v tichu a pokore, ako cesta očistenia srdca a zotrvania v Božej prítomnosti.

Apoštol Pavol vo svojom liste Efezanom píše: „Kristus prebýva skrze vieru vo vašich srdciach“ (Ef 3,17). Táto Pavlova výpoveď vyjadruje hlbokú skúsenosť, o ktorej hovorí aj modlitba ticha – že Boh neprebýva mimo nás, ale v nás. Nie silou slov, ale vierou a verným zotrvávaním v Jeho prítomnosti sa otvára priestor, kde Kristus môže prebývať v našom srdci. V tichu nie sme sami. Opakujeme jedno slovo, sústredíme sa, dýchame, zotrvávame. A práve v tejto vytrvalosti sa rozpoznáva Božia prítomnosť – nehlučná, no skutočná.

Main odporúča, aby sme počas meditácie nevenovali pozornosť myšlienkam, predstavám ani úvahám. Namiesto toho sa máme sústrediť na jedno modlitbové slovo. Práve vtedy sa otvára vnútorný priestor, v ktorom môže do nášho srdca vstúpiť Kristov pokoj: „Svoj pokoj vám dávam; nie taký, aký dáva svet“ (Jn 14,27).

Takýto spôsob modlitby vedie k celistvosti. Postupne premieňa naše postoje, sprítomňuje život, uzdravuje vzťahy. Nie navonok dramaticky, ale hlboko zvnútra – cez srdce, ktoré sa otvára Bohu.

Modlitbové slovo má predchádzať všetkým našim bdelým myšlienkam a počas dňa nepretržite znieť v zákutiach srdca – nie ako zvuk, ale ako jemná, tichá prítomnosť, ktorá pretvára celé naše vnútro . Nie je záležitosťou jednej chvíle, ale každodennej vernosti, ktorá presahuje rámec samotnej meditácie. Ján Kasián, podľa učenia Abbu Izáka, odporúčal ako trvalú modlitbu verš zo Žalmu 70: „Deus, in adjutorium meum intende“ – „Bože, ponáhľaj sa mi na pomoc“ . Táto krátka modlitba sa má stať dychom duše. Sprevádza nás vo všetkom, čo robíme. Je to tichá a vytrvalá pozornosť upriamená na Božiu blízkosť.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že modlitba ticha je jednoduchá – veď ide len o opakovanie jedného slova a zotrvávanie v tichu. No práve v tejto jednoduchosti sa skrýva aj jej náročnosť. Cesta modlitby ticha si vyžaduje odvahu a úprimnosť. Nevedie nás cez predstavy ani predstierané istoty, ale pozýva nás vzdať sa ilúzií a vstúpiť do ticha. Príkladom tejto vnútornej premeny je mních Serapión, ktorého spomína Main. Dopustil sa herézy a zbytočného chaosu antropomorfizmu – utvoril si Boha podľa svojho vlastného obrazu, podľa svojich predstáv. Až učenec Fótinos mu pomohol pochopiť, že Boh presahuje všetky ľudské predstavy. Serapiónov výkrik „Vzali mi môjho Boha a ja neviem, koho mám uctievať“ je výpoveďou bolesti, ale aj začiatku premeny. Keď padnú naše falošné obrazy, rodí sa skutočný vzťah viery. A práve tam začína pravá modlitba.

Modlitba ticha nie je iba pre mníchov. Je pozvaním pre každého. Ráno či večer, v izbe alebo v prírode. Sadnúť si, zavrieť oči a opakovať slovo. Nie preto, aby sme dosiahli nejaký okamžitý duchovný zážitok. Ale preto, že Boh je prítomný – už teraz, už tu. A my sa jednoducho učíme v tejto prítomnosti zotrvávať.

A v tejto vernosti sa rodí nový pohľad. Premieňa sa srdce. V každodennom živote, v radosti i v bolesti, začíname vnímať Božiu prítomnosť. Ticho sa stáva miestom stretnutia. Túžba po Bohu sa stáva miestom, kde nás už On čaká.

Nájdi si čas na ticho. Možno len na chvíľu – ale srdcom. Zatvor oči. Opakuj jedno slovo. A zostaň.

„Nech Kristus prebýva skrze vieru vo vašich srdciach! Nech ste zakorenení a upevnení v láske, aby ste so všetkými svätými dokázali pochopiť, aká je šírka, dĺžka, výška i hĺbka, a poznať Kristovu lásku presahujúcu poznanie, aby ste boli naplnení do celej Božej plnosti“ (Ef 3,17–19).

Modlitba na záver:
Pane Ježišu, ticho je pre mňa niekedy náročné. Myšlienky ma odvádzajú, srdce je nepokojné. Ale túžim, aby si vo mne prebýval. Príď a urob si u mňa príbytok. Uč ma vernosti v jednoduchosti. Nech Tvoje slovo vo mne dozrieva a premieňa ma. Amen.

Spracované podľa knihy John Main: Gethsemanské promluvy.

Text: P. Juraj Begany SVD Publikované dňa: 28. mája 2025

Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!

Prihláste sa na automatický odber noviniek. Vždy, keď vyjde nová aktualita, upozorníme vás na ňu emailom.
(Na automatický odber "Zamyslení na každy deň" je potrebné sa prihlasiť samostatne cez formulár na podstránke Zamyslení.)
kontakty zamyslenia mis. omš. sp. menu