Podcast:
Prvé stretnutie s modlitbou ticha podľa Johna Maina OSB
„Kto ma miluje, bude zachovávať moje slovo a môj Otec ho bude milovať.
Prídeme k nemu a urobíme si u neho príbytok…
Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam; nie taký, aký dáva svet, ja vám dávam.
Nech sa vám srdce nestrachuje a nech sa nelaká.“ (Jn 14,23.27)
Všetko začína stretnutím. Nie zložitým, ale jednoduchým a osobným. Stretnutím, ktoré sa odohráva v tichu. Práve tam môže človek počuť, že je milovaný. Že Boh túži prebývať v jeho srdci.
John Main OSB (1926–1982), benediktínsky mních, pomohol mnohým ľuďom znovuobjaviť starobylú a nesmierne aktuálnu formu kresťanskej modlitby: modlitbu ticha. Nie hovorenie k Bohu, ale zotrvávanie v Jeho prítomnosti. Nie hľadanie slov, ale odovzdanie srdca.
Človek dneška túži po spiritualite. Vníma, že vonkajší svet mu nedáva odpovede na tie najvnútornejšie otázky: prečo žijem, kam smerujem, kto ma miluje. Hľadá hĺbku, zakorenenie, pravdu. A zároveň sa často bojí ticha – pretože ticho odhaľuje prázdnotu aj túžbu. Práve v tomto priestore vstupuje meditácia ako cesta viery.
Main učí, že modlitba môže byť jednoduchá. Vychádza z tradície prvých kresťanských pustovníkov – púštnych otcov, ktorých duchovné dedičstvo sprostredkúva Ján Kasián cez postavy ako Abba Izák či Germanus. Tí odporúčali modlitbu jedného slova či verša, ktorý sa opakuje s vierou a láskou.
Modlitbové slovo nie je magickou formulou, ale cestou tichej modlitby, zakorenenej v kresťanskej tradícii. Ide o jednoduchý, sústredený spôsob modlitby, pri ktorom používame jedno slovo, krátku vetu alebo biblické zvolanie ako kotvu pre srdce. Takáto modlitba otvára naše vnútro pre Božiu prítomnosť a učí nás zotrvávať v tichu viery. Je to modlitba chudoby – bez predstáv, komentárov, bez vnútorného rozprávania. Napríklad starobylé aramejské slovo „Maranatha“ znamená: „Príď, Pane.“ Main zdôrazňuje, že nejde o techniku, ale o vytrvalosť a dennú vernosť. O návrat domov.
Počas pobytu v Malajzii sa Main stretol s indickým svámím, ktorý ho povzbudil k opakovaniu jedného slova v tichu. Táto jednoduchá skúsenosť ho priviedla k hlbšiemu chápaniu kresťanskej meditácie. Neskôr spoznal, že kresťanská tradícia túto cestu dobre pozná – predovšetkým v duchovnom dedičstve púštnych otcov. Práve u nich našiel paralely k tomu, čo sám objavil: jednoduchá, vytrvalá modlitba jedného slova, konaná v tichu a pokore, ako cesta očistenia srdca a zotrvania v Božej prítomnosti.
Apoštol Pavol vo svojom liste Efezanom píše: „Kristus prebýva skrze vieru vo vašich srdciach“ (Ef 3,17). Táto Pavlova výpoveď vyjadruje hlbokú skúsenosť, o ktorej hovorí aj modlitba ticha – že Boh neprebýva mimo nás, ale v nás. Nie silou slov, ale vierou a verným zotrvávaním v Jeho prítomnosti sa otvára priestor, kde Kristus môže prebývať v našom srdci. V tichu nie sme sami. Opakujeme jedno slovo, sústredíme sa, dýchame, zotrvávame. A práve v tejto vytrvalosti sa rozpoznáva Božia prítomnosť – nehlučná, no skutočná.
Main odporúča, aby sme počas meditácie nevenovali pozornosť myšlienkam, predstavám ani úvahám. Namiesto toho sa máme sústrediť na jedno modlitbové slovo. Práve vtedy sa otvára vnútorný priestor, v ktorom môže do nášho srdca vstúpiť Kristov pokoj: „Svoj pokoj vám dávam; nie taký, aký dáva svet“ (Jn 14,27).
Takýto spôsob modlitby vedie k celistvosti. Postupne premieňa naše postoje, sprítomňuje život, uzdravuje vzťahy. Nie navonok dramaticky, ale hlboko zvnútra – cez srdce, ktoré sa otvára Bohu.
Modlitbové slovo má predchádzať všetkým našim bdelým myšlienkam a počas dňa nepretržite znieť v zákutiach srdca – nie ako zvuk, ale ako jemná, tichá prítomnosť, ktorá pretvára celé naše vnútro . Nie je záležitosťou jednej chvíle, ale každodennej vernosti, ktorá presahuje rámec samotnej meditácie. Ján Kasián, podľa učenia Abbu Izáka, odporúčal ako trvalú modlitbu verš zo Žalmu 70: „Deus, in adjutorium meum intende“ – „Bože, ponáhľaj sa mi na pomoc“ . Táto krátka modlitba sa má stať dychom duše. Sprevádza nás vo všetkom, čo robíme. Je to tichá a vytrvalá pozornosť upriamená na Božiu blízkosť.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že modlitba ticha je jednoduchá – veď ide len o opakovanie jedného slova a zotrvávanie v tichu. No práve v tejto jednoduchosti sa skrýva aj jej náročnosť. Cesta modlitby ticha si vyžaduje odvahu a úprimnosť. Nevedie nás cez predstavy ani predstierané istoty, ale pozýva nás vzdať sa ilúzií a vstúpiť do ticha. Príkladom tejto vnútornej premeny je mních Serapión, ktorého spomína Main. Dopustil sa herézy a zbytočného chaosu antropomorfizmu – utvoril si Boha podľa svojho vlastného obrazu, podľa svojich predstáv. Až učenec Fótinos mu pomohol pochopiť, že Boh presahuje všetky ľudské predstavy. Serapiónov výkrik „Vzali mi môjho Boha a ja neviem, koho mám uctievať“ je výpoveďou bolesti, ale aj začiatku premeny. Keď padnú naše falošné obrazy, rodí sa skutočný vzťah viery. A práve tam začína pravá modlitba.
Modlitba ticha nie je iba pre mníchov. Je pozvaním pre každého. Ráno či večer, v izbe alebo v prírode. Sadnúť si, zavrieť oči a opakovať slovo. Nie preto, aby sme dosiahli nejaký okamžitý duchovný zážitok. Ale preto, že Boh je prítomný – už teraz, už tu. A my sa jednoducho učíme v tejto prítomnosti zotrvávať.
A v tejto vernosti sa rodí nový pohľad. Premieňa sa srdce. V každodennom živote, v radosti i v bolesti, začíname vnímať Božiu prítomnosť. Ticho sa stáva miestom stretnutia. Túžba po Bohu sa stáva miestom, kde nás už On čaká.
Nájdi si čas na ticho. Možno len na chvíľu – ale srdcom. Zatvor oči. Opakuj jedno slovo. A zostaň.
„Nech Kristus prebýva skrze vieru vo vašich srdciach! Nech ste zakorenení a upevnení v láske, aby ste so všetkými svätými dokázali pochopiť, aká je šírka, dĺžka, výška i hĺbka, a poznať Kristovu lásku presahujúcu poznanie, aby ste boli naplnení do celej Božej plnosti“ (Ef 3,17–19).
Modlitba na záver:
Pane Ježišu, ticho je pre mňa niekedy náročné. Myšlienky ma odvádzajú, srdce je nepokojné. Ale túžim, aby si vo mne prebýval. Príď a urob si u mňa príbytok. Uč ma vernosti v jednoduchosti. Nech Tvoje slovo vo mne dozrieva a premieňa ma. Amen.
Spracované podľa knihy John Main: Gethsemanské promluvy.
Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!