Aktuality

DOTKNUTÍ MILOSŤOU: KEĎ PÔST PREMIEŇA NA CHVÁLOSPEV

Podcast:

„Bol som cudzoložníkom, klamárom, vrahom…“ – píše mních, svätec a mystik, ktorého slová nás prekvapia svojou tvrdosťou. No práve pod touto tvrdosťou sa ukrýva niečo nežné, bolestne úprimné a prekvapivo oslobodzujúce: hlboké svedectvo o tom, čo dokáže Božie milosrdenstvo, keď vstúpi do zlomeného srdca.

Simeon Nový Teológ žil na prelome 10. a 11. storočia v Byzancii. Bol mníchom, neskôr igumenom (predstaveným) kláštora sv. Mamanta v Konštantínopole. Cirkev ho neskôr nazvala „novým teológom“ – nie preto, že by priniesol niečo cudzie evanjeliu, ale preto, že ho dokázal nanovo prežiť vo svojej hĺbke, pravde a premene srdca. V jeho hymnoch nehľadáme učenú argumentáciu, ale skôr hlbokú duchovnú skúsenosť vyjadrenú jazykom modlitby a chvály.

Pre Simeona nebola viera o pravidlách, ale o stretnutí. A pokánie nebolo trestom, ale darom.
„Ty naozaj chceš spásu všetkých a so svojou spravodlivou trpezlivosťou prijímaš ich pokánie, ktoré sa prejavuje skutkami.“¹ To nie je jazyk teológie učebníc, ale slová človeka, ktorý zakúsil dotyk živého Boha – Boha, ktorý dvíha, keď padáme.

Simeon sa vo svojich hymnoch nešetrí. Vyznáva hriechy, ktoré sa zdajú nezlučiteľné so svätosťou: nenávisť, závisť, pýchu, smilstvo, vraždy v srdci. A predsa práve v tejto úplnej úprimnosti sa deje niečo nečakané – vytryskuje radosť. Nie preto, že by si Simeon nahováral, že na hriechu nezáleží, ale preto, že pochopil, čo znamená milosť: byť prijatý, keď si to najmenej zaslúžim.

A tak sa jeho hymny menia na chválospevy. Radosť z toho, že Boh je verný aj vo chvíli, keď my nie sme. Že človeka hľadá znova a znova – aj keď sa mu tisíckrát stratí. Že kríž nie je hrozbou, ale otvorenou náručou.

Preto Simeon o pôste nepíše ako o utrpení, ale ako o návrate. Ako o ceste, na ktorej zhadzujeme bremená a znova sa učíme chodiť – nie sami, ale s Kristom. „Takto napodobňujeme tvoje poníženie, a ako ty, bez hriechu, si trpel, tak aj my budeme znášať skúšky a prenasledovania.“²

Aj náš pôst môže byť taký. Nemusí byť o dokonalosti, ale o pravde. O ochote nehrať sa, že sme silní, ale priznať, že potrebujeme byť zdvihnutí. A práve tam, v tomto postoji, sa deje zázrak. Simeon píše:
„Je vlastnosťou spravodlivého, že neudrie toho, kto padá, ale podá mu ruku.“³ Boh, spravodlivý a svätý, neprišiel, aby nás potrestal, ale aby nás zachránil. V Ježišovi zostúpil tam, kde sme – aby nás zdvihol tam, kam sám patrí.

Toto je dôvod na radosť. Nie lacnú, hlučnú, povrchnú – ale tichú, hlbokú, premieňajúcu. Radosť z návratu. Radosť z toho, že aj slzy majú zmysel. Že očisťujú oči, aby mohli znova vidieť. Radosť z toho, že Boh, ktorý raz začal konať v našom živote, „neprestal a nikdy neprestane konať dobro.“⁴

Pôst tak nie je len o obmedzeniach. Je o oslobodení. Je o návrate k svetlu, ktoré nás už nikdy neopustí – hoci niekedy žiari cez slzy.

¹ Hymny 24,71–119

² Hymny 36,1–16

³ Hymny 24,71–119

Hymny 24,71–119

Text: P. Juraj Begany SVD

Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!

Prihláste sa na automatický odber noviniek. Vždy, keď vyjde nová aktualita, upozorníme vás na ňu emailom.
(Na automatický odber "Zamyslení na každy deň" je potrebné sa prihlasiť samostatne cez formulár na podstránke Zamyslení.)
kontakty zamyslenia mis. omš. sp. menu Dar na misie