Podcast:
Vincent
Babin sa narodil 1. februára 1921 v Bánove, okres Nové Zámky, rodičom Vincentovi
a Anne, rodenej Šimunkovej. Jeho rodičia mali spolu deväť detí, z ktorých
tri zomreli ešte v rannom detstve. Pokrstený bol vo farskom kostole 2. februára
1921, na sviatok Obetovania Pána.
Ľudovú školu navštevoval prvé tri roky v Bánove a ďalšie dva v Nových Zámkoch. Tam pokračoval jedným rokom aj na Meštianskej škole. V roku 1933 prestúpil na Štátne československé reálne gymnázium v Nitre a býval na internáte, ktorý spravoval Biskupský úrad v Nitre. Po troch rokoch štúdia na gymnáziu vstúpil do tzv. malého biskupského seminára. Ako sám priznal, nemal túžbu pokračovať v kňazskej formácii, ale keďže do malého seminára vstúpil jeho kamarát, šiel aj on, aby neostal sám. Keď ochorel, musel prerušiť štúdium a nastúpil na liečenie v nemocnici. Po svojom návrate ešte rok pokračoval v štúdiu na gymnáziu a po roku požiadal o prijatie do Spoločnosti Božieho Slova.
Rozhodnutie pre rehoľný život malo svoj začiatok počas hospitalizácie v nemocnici v Nových Zámkoch, kde sa mu do rúk dostal časopis „Hlasy“. Zaujal ho životopis misionára a jeho život na misijnej stanici. To nadchnutie nebolo len chvíľkové, ale vydržalo mu celý život. I napriek slabšiemu zdraviu a nesúhlasu otca sa rozhodol pre zasvätený život v misijnej spoločnosti. Do Misijného domu v Nitre bol ako chovanec prijatý v roku 1939 a pokračoval v štúdiu i formácii. Najskôr bol v Nitre na Kalvárii, potom v Spišskom Štiavniku a svoje stredoškolské štúdia ukončil v Nitre na Zobore. V Misijnom dome sv. Svorada na Zobore si zároveň v rokoch 1940 až 1942 vykonal kánonický noviciát. Na jeho konci zložil svoje prvé rehoľné sľuby a gymnaziálne štúdia ukončiť maturitnou skúškou.
Po maturite pokračoval v štúdiu filozofie a teológie. Najskôr v Banskej Bystrici a Ružomberku (to všetko z dôvodu vojnových časov, vypuknutia povstania a prechodu frontu). Po skončení svetovej vojny sa bohoslovci Spoločnosti Božieho Slova vrátili do Nitry. Medzi nimi aj Vincent Babín. V tom čase už mal ukončené filozofické štúdiá a začal študovať teológiu. Jej štúdium mal dokončiť v Ríme, kam odišiel v roku 1946. V Ríme zložil v roku 1947 svoje doživotné sľuby v Spoločnosti Božieho Slova, prijal diakonské svätenie a 26. októbra 1947 i kňazskú vysviacku, spolu s ďalšími troma spolubratmi (PP. Ján Hudzik, Eugen Lakatoš a Ján Nemčík) zo Slovenska.
Kňazská vysviacka sa konala na sviatok Krista Kráľa v jezuitskom kostole Il Gesu. Na vysviacke bol zo Slovenska prítomný vtedajší provinciál P. Ján Fajkus. V tom čase bol, podľa spomienok Vincetna Babina, v Ríme ešte stále veľký hlad a nedostatok mnohých základných vecí, nie len potravín. Preto dostali novokňazi ako dar k vysviacke jednu spoločnú tortu, ktorá im mala pripomínať výnimočnosť a veľkosť daru sviatosti kňazstva. Po kňazskej vysviacke pokračovali novokňazi ešte rok v teologických štúdiách. Po skončení štúdia dostali misijné určenie, pre P. Vincenta Babina to bola Československá provincia, i keď veľmi túžil po misii v Indonézii.
Po
ukončení štúdia v Ríme sa v roku 1948 P. Vincent Babín vrátil na
Slovensko do Nitry, aby vyučoval chovancov a rehoľných bratov vo formácii Nemecký
jazyk a Matematiku. Keď musela rehoľa prepustiť chovancov, vyučoval náboženstvo
na viacerých stredných školách v Nitre a v neďalekých Lužiankach.
To mu však bolo umožnené len niekoľko mesiacov, nakoľko sa v apríli a máji
1950 uskutočnil štátny represívny zásah voči reholiam a rehoľníkov. I verbisti
museli opustiť svoje rehoľné domy v Nitre, a to z 3. na 4. máj
1950. Vincent Babín bol, spoločne s ostatnými verbistami, prevezený do Podolínca.
Po niekoľkých týždňoch sa mu na konci augusta podaril útek zo sústreďovacieho tábora. Najskôr pomohol v úteku pátrovi Krasňanskému, keď sa pri nástupe a spočítavaní ohlásil za neho a potom utiekol i on sám. Ukrýval sa na rôznych miestach, najviac v Bušovciach (na začiatku), potom v Krížovej Vsi a Kňažej na Orave. Mal možnosť utiecť do Poľska, k spolubratom z rehole, avšak túto možnosť nevyužil. V čase pobytu v ilegalite sa snažil ako kňaz vykonávať pastoračnú činnosť. Organizoval malé skupiny veriacich, pre ktorých sa stal sprievodcom v ich duchovnom živote a dával im duchovné obnovy a duchovné cvičenia. Miestom jeho pastoračného pôsobenia, i keď to bolo veľmi riskantné, sa stala Spišská Belá, Krížová Ves, Kežmarok, Rudňany a Spišská Nová Ves.
Po
desiatich rokoch bol odhalený a v januári 1961 zaistený. Následne bol v súdnom
monsterprocese proti verbistom odsúdený na deväť rokov väzenia. Väčšinu trestu
si odsedel Valdiciach v Čechách, kde po zaučení pracoval vo výkone väzby
ako brúsič skla. Väzenie sa stalo i miestom tajnej pastorácie. Spolu s ostatnými
kňazmi si navzájom pomáhali, aby mohli vysluhovať sviatosti, predovšetkým sv.
spoveď a slúžiť sv. omšu. Keďže to nebolo možné na cele, museli to robiť
počas toho, ako pracovali.
Po
štyroch a pol roku väzenia dostal z rozhodnutia prezidenta republiky
amnestiu. Po pätnástich rokoch sa tak ocitol na slobode a mohol navštíviť
svoju rodinu.
Po príchode do civilného života nemohol pôsobiť verejne v pastorácii ako kňaz. Zamestnal sa v Šuranoch, v továrni na automobilové súčiastky, ako sústružník. V roku 1966 odišiel pracovať do Sociálneho ústavu pre slabomyseľných v Bardoňove (okres Nové Zámky). Tento ústav prevzali sestričky Vykupiteľky, kde okrem zamestnania ako pracovný inštruktor, vykonával i duchovnú správu. V roku 1968 dostal štátny súhlas, aby mohol ako výpomocný duchovný pôsobiť vo farnosti Beša a v Bardoňove, taktiež mohol vyučovať Náboženstvo na škole. Stal sa i duchovným správcom pútnického miesta Pozba. Od roku 1973 však postupne stratil štátny súhlas na všetkých týchto miestach. Obnovený mu bol opäť v roku 1982.
Práve
čas v Bardoňove začal novú kapitolu v živote kňaza, rehoľníka, misionára.
Nemohol odísť na misie, avšak našiel spôsob, ako misiám pomáhať. Do tejto misijnej
práce zapojil stovky misijných horliteľov z celej Československej republiky. Vytvoril
skupiny rehoľných sestier v Máni a Bardoňove, ktoré pravidelne každý druhý
týždeň posielali balíky misionárom do celého sveta. Taktiež zorganizoval
skupiny laikov, misijných horliteľov, ktorí vykonávali presne to isté. Na misie
tak odišlo v priebehu rokov mnoho ton materiálnej pomoci a financií.
Keď v roku 1988 opustili sestry Vykupiteľky Bardoňovo, páter Babin odišiel spolu s nimi na nové pôsobisko – do Vrícka a pôsobil medzi nimi naďalej ako duchovný do roku 1991. Od roku 1986 zastával funkciu provinciála, ktorá mu bol potvrdená opäť na ďalšie tri roky v roku 1989. Po ukončení funkčného obdobia provinciála sa stal misijným sekretárom – vedúcim misijného oddelenia – na Slovensku. V rokoch 1994 – 2002 pôsobil ako duchovný správca v Ivanke pri Nitre medzi sestrami SSpS. Od roku 2002 až do svojej smrti bol súčasťou komunity Misijného domu Matky Božej v Nitre na Kalvárii.
Páter
Vincent Babin zomrel 14. februára 2007 a pochovaný je na Cintoríne sv.
Cyrila a Metoda v Nitre na Cabajskej ceste.
V spomienkach
a reflexii svojho života uviedol:
„Keď
som bol v žalári vo Valdiciach a pohliadol som na biskupov, kňazov, rehoľných
predstavených a rehoľníkov, preletela mi myšlienka: “Čo veľkého krásneho
by vykonali títo ľudia, keby mohli svoje poslanie konať medzi veriacimi? A
vtedy akoby som počul hlas: “Nepotrebujem vašu vedu, nadanie, šikovnosť,
ale obetu”. Môj život, ktorý mám prakticky za sebou mi potvrdzuje, že
mojou misijnou náplňou bola obeta. Kristova obeta je jadrom, podstatou Krista
misionára.“
Výňatok z obžaloby a
rozsudku r. 1961 v Košiciach
Obvinený
Vincent B a b i n pochádza z maloroľníckej rodiny. Do rehole
vstúpil v roku 1939 a filozofické štúdium ukončil v Ružomberku v r. 1946, kedy
bol vyslaný na teologické štúdium do Ríma, odkiaľ sa v roku 1948 vrátil
ako horlivý zástanca politiky vysokej cirkevnej hierarchie. Je potom pochopiteľné, že po návrate do ČSSR stal sa odporcom
ľudovodemokratického zriadenia.
Obvinený Bábin
keďže nesúhlasil s rozhodnutím vlády o zákaze
činnosti rehole verbistov na území ČSSR sa rozhodol, že utečie zo
sústredenia v Podolínci a bude pokračovať v tzv. misionárskej činnosti medzi
civilným obyvateľstvom. Tento svoj úmysel uskutočnil v auguste 1950, kedy
utiekol zo sústredenia a ukrýval sa jednak v Krížovej Vsi a Kňažej u svojich
známych.
Obvinený Babin
ihneď od augusta roku 1950 započal s protištátnou činnosťou, v ktorej
pokračoval až do svojho zatknutia. Tak postupne vytvoril ilegálne krúžky v
Krížovej Vsi, v Bušovciach, v Knažnej a
na iných miestach z radov mládeže. Na
týchto schôdzach pod rúškom tzv. “duchovných cvičení” a “exercicií”
viedol členov krúžkov k nepriateľskému postoju voči socialistickému
zriadeniu, k upevneniu viery, k odolávaniu ideológií marxizmu-leninizmu,
aby nečítali tlač, socialistickú literatúru a utvrdzoval týchto v tom, že v
ČSSR dôjde skoro k zvratu zriadenia
a že bude vytvorený taký režim, ktorý bude cirkvi vyhovovať. K tomuto
účelu používal aj prednášky, ktoré si sám koncipoval a ktoré taktiež boli
zamerané nepriateľský voči socialistickému zriadeniu.
Podobným spôsobom
utvrdzoval aj Krempašského a Šaligu, ako aj ich rodinných príslušníkov, u
ktorých sa ukrýval a okrem toho pri náhodných stretnutiach, aj ďalšie osoby.
Taktiež podobným spôsobom vplýval aj na rehoľné sestry, ktoré boli zamestnané v
nemocnici v Kežmarku .
Obvinený BABIN
bývalý kňaz rehole Verbistov po zrušení rehole a svojom úteku z Podolínca od
presne nezisteného dňa v r. 1950 až do svojho zatknutia v Kňažnej, v Krížovej
Vsi a na iných miestach kde sa ukrýval, vytvoril protištátne ilegálne krúžky z
rád mládeže, na ktorých pod rúškom tzv. “duchovných cvičení-” viedol
členov týchto krúžkov k nepriateľstvu voči zriadeniu, utvrdzoval ich, že v
blízke dobe dôjde ku zmene pomerov v ČSSR v dôsledku valečného konfliktu a
zdôrazňoval, že v ČSSR bude vytvorené také politické zriadenie, ktoré bude
cirkvi vyhovovať, ďalej viedol Členov krúžkov k tomu, aby nečítali
socialistickú tlač, literatúru, aby nepodliehali vplyvu socialistickej výchovy
a marxistickej ideológii. Za týmto účelom používal aj prednášky, ako aj obsah štvavých
relácii, zahraničných rozhlasových staníc ako ” Slobodná Európa, Madrid,
Rádio Róma”.
Zároveň viedol členov týchto krúžkov k tomu, aby pre krúžky získavali aj ďalších členov, teda pokúsil sa obzvlášť nebezpečným konaním rozvrátiť socialistické štátne zriadenie, pri čom za týmto účelom sa spolčil s inými.
Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!