[Pane, náš vládca, …] „Keď hľadím na nebesia, dielo tvojich rúk, na mesiac a na hviezdy, ktoré si ty stvoril: čože je človek, že naň pamätáš, a syn človeka, že sa ho ujímaš?“ (Ž 8,4-5).
Podcast:
P. Arnold prikladal veľký význam intelektuálnemu vzdelaniu a špecializácii svojich misionárov. Za týmto účelom r. 1888 v Ríme otvoril aj dom sv. Rafaela, ktorý bol len pre študentov tamojších univerzít. Z 500 kňazov vysvätených počas jeho života absolvovalo 15 % špecializované štúdium. Popri teológii sa zameriavali aj na etnológiu, antropológiu a štúdium jazykov. Najznámejším antropológom bol páter Wilhelm Schmidt. Jeho výskumy ako aj výskumy iných etnológov Spoločnosti Božieho Slova významne prispeli k hlbšiemu pochopeniu prítomnosti Boha v rôznych kultúrach a etnikách sveta. Títo muži, motivovaní túžbou zakladateľa, mali ďalekosiahly vplyv na misiológiu. Ich výskum a štúdie položili základy pre nové metódy a aj prostriedky ohlasovania radostnej zvesti evanjelia.
Časopis Anthropos, ktorý založil páter Schmidt, dosiahol veľkú medzinárodnú prestíž a prispel k zavedeniu zmien v misiológii. Vďaka jeho výskumu boli vyvinuté aj nové princípy správneho prekladania Svätého písma, katechizmov a liturgických textov do ľudových jazykov, v súlade s miestnymi kultúrami.
Náboženstvá
Na svete je veľa rozličných náboženstiev. Ľudia v nich hľadajú odpovede na také skryté záhady ľudskej existencie, akými sú: Kto je vlastne človek, aký je jeho pôvod a kam smeruje; čo je zmyslom jeho života; aký je Boh a čo je jeho vôľa; aká je jeho tvár; čo je dobré a čo hriešne; aký je pôvod a cieľ utrpenia. Na tieto otázky však nie všetky náboženstvá majú odpovede.
Odpoveďou kresťanstva na príslušné otázky je Ježiš Kristus. Bez Krista ľudia hľadajú Boha len v temnote a obrazoch. Byť kresťanom znamená žiť vo svetle, lebo Kristus je Svetlom národov. Apoštol národov sv. Pavol píše: „On je obraz neviditeľného Boha, prvorodený zo všetkého stvorenia, lebo v ňom bolo stvorené všetko na nebi a na zemi, viditeľné i neviditeľné, tróny aj panstvá, kniežatstvá aj mocnosti. Všetko je stvorené skrze neho a pre neho. On je pred všetkým a všetko v ňom spočíva. On je hlavou tela, Cirkvi. On je počiatok, prvorodený z mŕtvych, aby on mal vo všetkom prvenstvo“ (Kol 1, 15-18).
Katolícka cirkev však nezavrhuje nič z toho, čo je v iných náboženstvách pravdivé a sväté. No na druhej strane „Cirkev ohlasuje a je povinná neprestajne ohlasovať Krista, ktorý je ´cesta, pravda a život´ (Jn 14, 6), v ktorom ľudia nachádzajú plnosť náboženského života a v ktorom Boh zmieril so sebou všetko… Kristus podstúpil svoje umučenie a smrť dobrovoľne, a to za hriechy všetkých ľudí a z nesmiernej lásky, aby všetci boli spasení.“ (NA 4).
Druhý vatikánsky koncil v deklarácii o postoji cirkvi k nekresťanským náboženstvám aj učí: „Veď všetky národy tvoria jedno spoločenstvo a majú jeden pôvod… a majú aj jeden konečný cieľ – Boha, ktorého prozreteľnosť, svedectvo dobroty a plán spásy sa rozprestierajú na všetkých, až kým vyvolení nebudú zhromaždení vo svätom meste, osvetľovanom Božou slávou, v ktorého svetle budú kráčať národy.“ (NA 1).
Kresťanská skúsenosť
Čínsky kresťan, ktorý len nedávno konvertoval na vieru, rozprával obrazne o svojom obrátení: Ležal som v studni, takmer som sa topil v bahne a kričal som o pomoc. Objavil sa ctihodný starý muž a pri pohľade zhora povedal:
„Synu, to je iste pre teba veľmi nepríjemné miesto.“
„Áno,“ odpovedal som. „Nepomohli by ste mi?“
„Synu, ja som Konfucius. Keby si si prečítal moje diela a nasledoval moje rady, nikdy by si nebol spadol do studne.“
A odišiel.
Čoskoro prišiel ďalší muž, ktorý mi v meditatívnom postavení a so zavretými očami povedal:
„Som Budha. Dám ti veľmi dobrú radu: Zavri oči a zabudni na seba. Nemysli na nič nepríjemné a nadobudneš vnútorný pokoj.“
„Áno, urobím to,“ odpovedal som. „Ale zatiaľ sa ma pokúste vytiahnuť von zo studne, lebo sa topím.“
Ale nik ma nepočul. Budha už odišiel.
Bol som z toho už celý zúfalý. Tu sa však objavila ďalšia osoba.
„Môžeš mi pomôcť?“
Pozrel na mňa, zohol sa nad okraj studne, zachytil moju vystretú ruku a vytiahol ma. Ponúkol mi aj čosi zajesť, a keď som odpočíval, nepovedal mi, aby som už nespadol do studne, ale: „Odteraz už budeme chodiť spolu.“ Od tej doby som začal nasledovať Ježiša Krista.
Neobyčajná láskavosť
Zapáľ oheň, vystavaj vatru
v srdciach ľudí, mladých i starých.
Zapáľ oheň, vystavaj vatru,
stmieva sa, začína byť chladno!
Nestoj tam len tak,
ale ukáž im, že ti na nich záleží.
Nestoj tam len tak,
ale choď do sveta a podeľ sa.
Nestoj tam len tak,
ale choď a slúž ľuďom tohto sveta.
A ľudia tohto sveta
možno jedného dňa budú spievať s radosťou
o láske, ktorú im prejavili v Ježišovom mene.
Prejavili nám neobyčajnú láskavosť,
ukázali nám, že im na nás naozaj záležalo.
Prejavili nám neobyčajnú láskavosť
v každom čase a na každom mieste.
Prejavili nám neobyčajnú láskavosť,
podali nám pomocnú ruku.
Prejavili nám neobyčajnú láskavosť
v každej jednej krajine.
Nezaslúžime si túto pieseň. Kýrie, eléison.
Naša láska nie je taká silná. Kýrie, eléison.
Pomôž nám pozdvihnúť sa. Kýrie, eléison.
Pozdvihnúť sa nad slová a nechať oheň tvojej lásky
premieňať naše srdcia.
Pieseň z Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov v roku 2020
Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!